به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری 598، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی برنامهها و صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در حال بررسی است.
قرار بود حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی برای دفاع از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن مجلس حضور یابد اما محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور در جلسه رای اعتماد به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش حضور پیدا کرده است.
همچنین محمد حسینی معاون پارلمانی رئیسجمهور در صحن مجلس حضور دارد.
رئیس جمهور چرا به مجلس نیامد؟
معاون پارلمانی رئیسجمهور درباره دلیل عدم حضور رئیس جمهور در مجلس گفت: قرار بود امروز رئیس جمهور برای تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس حضور پیدا کند و در پایان هم از وزیر پیشنهادی خود دفاع کند. به دلیل آنکه تدوین برنامه هفتم توسعه نهایی نشده و به همین دلیل تقدیم آن به مجلس نیز به تاخیر افتاده است، برنامه حضور رئیس جمهور در مجلس لغو شد.
در ابتدا رضا حاجی پور سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گزارش این کمیسیون را قرائت کرد و بر اساس گزارش این کمیسیون صلاحیت صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش تایید شد.
در ادامه موافقان و مخالفان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
مخالفان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟
در ادامه جلسه، مخالفان وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفتند و از دلایل خود در مخالفت با رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را مطرح کردند.
نگران اطرافیان و حلقه نزدیک به صحرایی هستیم
علی خضریان در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: صحرایی از ۱۴ فروردین امسال سرپرست وزارت آموزش و پرورش شد و متأسفانه همان تیم و حلقه ضعیف که در دوران یوسف نوری در وزارت آموزش و پرورش فعالیت میکردند، همچنان جزو حلقه نزدیک و دوستان صحرایی هستند و برای رأی اعتماد وی تلاش میکنند. شنیدهها حاکی از آن است که صحرایی هم میخواهد با همان تیم کار کند و این تیم همان کسانی بودند که عملکرد ضعیفی داشتند. ما نگران اطرافیان و حلقه نزدیک به صحرایی هستیم که مسبب وضع موجود این وزارتخانه هستند.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: صحرایی از زمانی که سرپرست وزارت آموزش و پرورش شده است آنقدر غرق رایزنی شده که از مسائل وزارت آموزش و پرورش غافل شد و گزارشهای دریافتی حاکی از آن است که به دلیلی بی تجربگیها، امتحانات نهایی امسال با تأخیر فراوان برگزار شد و باعث ایجاد استرس برای دانش آموزان شد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با رفتن یک وزیر و آمدن یک وزیر دیگر، مشکلات وزارت آموزش و پرورش حل نمیشود و مهم آن است که ساختارها تغییر کند و اگر قرار باشد همین مسیر طی شود، چارهای جز تغییر وز را در مجلس وجود ندارد.
خضریان گفت: علیرغم اینکه یکسال از انتصاب صحرایی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان میگذرد اما تعداد زیادی از عناصر شناسنامه دار غربگرا و تابلودار جریان اصلاحات در این مجموعه جابجا نشدهاند و با وجود آنکه وی هنوز بعد از ۱۳ ماه از تصدی در دانشگاه فرهنگیان نتوانسته است تیم مناسبی را برای کمک به خود جمع آوری کند، چگونه میخواهد در وزارتخانه آموزش و پرورش تحول ایجاد کند و تیمی حرفهای روی کار بیاورد؟
صحرایی اشراف لازم به مسائل دستگاه تعلیم و تربیت ندارد
سیدعلی موسوی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۹ خرداد ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: بزرگترین نقد بنده به گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش آن است که وی سابقه اجرایی لازم را ندارد و از بدنه آموزش و پرورش نیست و نمیتواند درک جامعی از مسائل این وزارتخانه داشته باشد.
وی بیان کرد: مدیریت و سکانداری وزارتخانه مهم آموزش و پرورش مستلزم توانمندیهای اجرایی به مراتب بالاتری است که در سوابق وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده نمیشود. صحرایی اشراف لازم به مسائل دستگاه تعلیم و تربیت ندارد و با وی قطعاً در وزارت آموزش و پرورش درجا می زنیم.
موسوی گفت: رتبه بندی معلمان یک مسئله بسیار مهم است که در برنامههای گزینه پیشنهادی آموزش و پرورش نکتهای راهگشا در این خصوص مشاهده نکردیم و به نظر میرسد همان بی برنامگی را میخواهد ادامه دهد.
برنامههای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ابهام دارد
علی بابایی کارنامی در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: این وزارتخانه توانسته در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانیهایی داریم چرا که برنامه پیشنهادی وزیر دارای ابهام است.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صحرایی باید برای تقویت روابط بین معلم و دانشآموز و همچنین معلم و خانوادهها برنامه خود را ارائه دهد. در برنامههای وی برخی سوالات و ابهامات درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوقالعاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف شود.
وی ادامه داد: آیا رئیس جمهور و معاون اول میخواهند از وزیر پیشنهادی حمایت کنند؟ برنامه وزیر پیشنهادی برای صندوق ذخیره فرهنگیان چیست؟ وی میخواهد برای مدارس غیردولتی و پرداخت حقوق آنها چه کارهایی انجام دهد؟
نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس محل تضارب آرا و بحث و گفتگو است و اگر صحرایی برنامه و راهبردی برای پاسخ به سوالات ما نداشته باشد، بدون تعارف با وی مخالفت میکنیم. همه ما در یک کشتی برای اجرای برنامههای انقلاب و مصلحت نظام و منافع ملی مردم نشستیم و امیدوارم تصمیم نهایی امروز مجلس بر اساس برنامه وزیر اتخاذ شود.
صحرایی باید برای معرفی قهرمانان جنگ در مدارس برنامه داشته باشد
عبدالعلی رحیمی مظفری یکی دیگر از نمایندگانی بود که امروز فرصت حضور در پشت تریبون را یافت و در مخالفت با برنامه و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: آقای صحرایی! شما برای مسائل مالی در بدنه آموزش و پرورش به عنوان یکی از دغدغههای اصلی معلمان چه برنامهای دارید؟
وی بیان کرد: بنده به وزیر قبلی آموزش و پرورش هم گفتم نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما هم چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد. بنابراین صحرایی نیز باید در این مورد برنامه ارائه دهد.
نماینده مردم سروستان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حوزه پرورشی طی ۲ سال گذشته چه اتفاقی افتاده است؟ امروز مشکل اصلی آموزش و پرورش علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیار زیادی در سطح اجتماع داریم که صریحاً به وضع آموزش و پرورش مرتبط میشود و صحرایی باید بگوید چه برنامهای برای این مسئله مهم دارد؟
رحیمی مظفری تاکید کرد: مقام معظم رهبری فرمودند باید به معرفی قهرمانان ملی در مدارس اهتمام ورزید و بر این اساس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید به صراحت بگوید برای معرفی قهرمانان جنگ تحمیلی در مدارس چه برنامهای دارد؟ مدارس باید محل آشنایی با قهرمانان جنگ تحمیلی باشد نه سلبریتیها.
موافقان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه گفتند؟
در بخش دیگری از جلسه علنی امروز مجلس و روند برسی برنامهها و صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش موافقان صحرایی پشت تریبون رفته و ویژگیها و توانمندیهای صحرایی را بازگو کردند.
صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد
سید محسن دهنوی در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: صحرایی شناخت مناسبی از فضای آموزش و پرورش دارد و تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.
وی متذکر شد: صحرایی کار را از سالها پیش و از معلمی و از مناطق محروم آغاز کرده و به بالاترین سطح در وزارت آموزش و پرورش رسیده است و تجربه مناسبی در همه سطوح این وزارتخانه دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوان بودن وی یک امتیاز محسوب میشود، گفت: در کنار تجربه بالا، جوان بودن و پرتلاش بودن صحرایی ویژگی خوبی است. وی شناخت مناسبی از فضا داشته و نقشه راه مناسبی برای حل مسائل آموزش و پرورش دارد.
برنامههای صحرایی منطبق با سند تحول بنیادین است
الهام آزاد نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار داشت: در سالهای اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است.
وی بیان کرد: مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود. اکنون که دشمنان خارجی و داخلی انقلاب پروژه تعطیل سازی مدارس را کلید زدهاند، نیازمند مدیری شجاع و کاردان هستیم که در عین احیای مدارس کشور و مقابله با پروژه تعطیل سازی مدارس، به صورت جدی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرا کند.
نماینده مردم نائین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با کارهای نمایشی و تبلیغاتی شدنی نیست و تحول نیازمند وزیری است که برنامهای نوآورانه و هوشمندانه بر اساس سند تحول ارائه کند. برنامههای صحرایی را مطالعه کردم و باید بگویم در طول این سالها هیچیک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده است. تمام برنامههای وزیر پیشنهادی منطبق بر اجرای سند تحول بنیادین است.
صحرایی اهل زد و بند نیست | در پیگیری حقوق معلمان با کسی تعارف ندارد
عبدالحسین روح الامینی نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: معدل وی نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از وی بالاتر است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وزیر آموزش و پرورش باید شجاع، با استعداد و توانمند باشد تا بتواند حقوق دانشآموزان و معلمان را در نظر گیرد که صحرایی نمره بالایی نسبت به سایر وزرای کابینه در این مورد دارد. وی از روستا و مدرسه عشایری کار خود را شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبتهای ناروایی به وی دادند، برای ما مشخص کرد که یک تشکلی که فاصله با امام (ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد وی اظهارنظر منفی میکند. صحرایی در دوران مسئولیتش با جریانهای مختلف همواره در راه انقلاب و امام ایستادگی کرده و از اصول کوتاه نیامده است و اهل زد و بند نبوده و نیست.
روحالامینی تاکید کرد: توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در برنامههای وی یک نکته مثبت است. وی در دوره سرپرستی آموزش و پرورش نشان داد پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارد و با کسی در پی احقاق حقوق معلمان تعارف ندارند و در این زمینه مماشات نمیکند.
وی اظهار داشت: انتظار داریم صحرایی در صورت کسب رأی اعتماد شایسته سالاری و تغییرات در تیم مدیریت را مورد توجه قرار دهد، چرا که وزیر آموزش و پرورش قبلی را تیم ضعیف مدیریتی دچار مشکل کردند. تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان از مطالبات مهم ما از صحرایی است.
صحرایی در جلسه رای اعتماد مجلس: باید دانشآموزان را از چنگال فضای مجازی نجات دهیم
رضا مراد صحرایی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 9 خردادماه) مجلس شورای اسلامی اسلامی در جریان بررسی صلاحیت خود به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ضمن گرامیداشت یاد امام خمینی (ره) و شهدا به ویژه شهدای معلم و دانش آموز و دانشجو، عنوان کرد: خدا را شاکرم در آستانه میلاد با سعادت حضرت امام رضا (ع) در این مجلس انقلابی حضور یافتم تا برنامه هایم را برای وزارت آموزش و پرورش کشور عزیزتر از جانم ارائه کنم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با بیان اینکه خدا را شاکرم که از دل انقلاب اسلامی چنین مجلسی برخواسته است که فضای آزاد، عقلایی و خردورزانه ای دارد که همه می توانند نقد کنند، افزود: البته از همکار دانشگاهی ام توقع داشتم کمی تحقیق کند.
وی همچنین از موافقان به خاطر آگاهی بخشیدن و روشنگری صمیمانه تشکر و اضافه کرد: آنچه مخالفان در مورد شخص بنده گفتند، اگر صحت دارد خداوند مرا هدایت کند و اگر صحت ندارد که به فضل و رحمت او ندارد خداوند حقیقت را بر آن ها آشکار و دل و ذهنشان را نرم و مهربان کند.
صحرایی تصریح کرد: نظرات منتقدان ستودنی بود و نشان از یک حقیقت پرافتخار داشت و آن اینکه شما نمایندگان در بطن و متن ملت ایران بوده و نظرات دقیق و کارشناسانه بود، درود خدا بر شما؛ در این چند روز همنشینی با همکاران مجلس بسیار بیش از سال ها درست و بحث، آموختم و فهمیدم چقدر مجلس عمیق است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، افزود: اگر ایران قوی می خواهیم، اگر ایران عزیز می خواهیم، اگر اقتصاد خوب می خواهیم، اگر جامعه با صلابت و مومن می خواهیم، راهش آموزش و پرورش قوی است.
وی تاکید کرد: دغدغه نمایندگان برای داشتن آموزش و پرورش قوی را می ستایم، دغدغه همه ما عزت و سربلندی ایران عزیز است ولی حقیقت این است که حال آموزش و پرورش و معلمان خوب نیست و به همین دلیل حال کشورمان نیز خوب نیست.
صحرایی اضافه کرد: همه ما باید هم دل و هم قسم و همراه شویم و آموزش و پرورش به کمک همه ما یعنی دولت، ملت و مجلس نیاز دارد، امسال در محضر مقام معظم رهبری گزارشی ارائه کردم که بخشی از آن را اینجا به شما ارائه می دهم. در این گزارش مسیر را تبیین و ارائه طریق کردم.
وی با بیان اینکه با نسلی مواجه هستیم که در چند سال کوتاه عمرشان چندین برابر عمر ما تجربه کرده اند و پیچیدگی دیده اند، تصریح کرد: باید خلا ادراکی، ارتباطی و شناختی با این نسل را از بین ببریم و به تعبیر آن معلم با اخلاص باید خاک این باغچه را عوض کنیم. جاده پیچیده است و ما نپیچیده ایم و زمان هم نداریم. باید دانش آموزانمان را از چنگال فضای مجازی وحشی نجات دهیم.
وی تصریح کرد: باید فنی و حرفه ای و هنرستان ها را تقویت کنیم، برای دختران آینده ساز این کشور برنامه های ویژه داشته باشیم، سبک زندگی ایرانی- اسلامی را به آنها بیاموزیم و هویت ایرانی را در آنها نهادینه کنیم.
صحرایی ادامه داد: نکته دیگر بحث تربیت معلم است که یک کشاورز خوب برای مزرعه خود از بهترین بذر استفاده می کند. ما باید بهترین افراد کشور را به معلمی بفرستیم و زمینه این کار را فراهم کنیم. همچنین برای رفتن به دانشگاه های تربیت معلم نمره علمی کافی نیست، عشق و علاقه، خلق و خو و ذات و زی معلم شدن مهم است. باید برای معلمان فعلی برنامه های ویژه داشته باشیم و برای تضمین کیفیت تعلیم و تربیت عمومی کشور برنامه ریزی کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: نکته دیگر بحث مدارس است؛ بنده رضا مراد صحرایی روستازاده ای هستم از دیار زاگرس که هنوز بوی خاک خیس دشت هایش بهترین عطر دنیاست. از سرزمین بلوط ها به تهران آمده ام، هیچ پشتوانه ای جز انقلاب و ولایت در این مسیر و راه نداشتم. معتقدم به عنوان کسی که از روستا به بهترین دانشگاه کشور و در 20 کشور جهان تدریس کرده ام، راه نجات ما از مسیر مدارس می گذرد، اگر می خواهیم کشور را نجات دهیم، نقطه نجات ما مدارس و کلاس ها هستند. هر مدرسه را یک امیدخانه و یک مهارت سرا کنیم و هر دانش آموز یک مهارت گر در پایان هر مقطع از وظایف ما و برنامه های ما می باشد؛ مدیران نیز باید در چنین مدارس توانمند شوند و برای این کار تخصص داشته باشند.
صحرایی گفت: نکته دیگر بحث خانواده است، معتقدم که اصلی ترین رکن تربیت خانواده است و مدرسه و مسجد در کنار خانواده مثلثی می شود که اگر شکل بگیرد همه مشکلات ما تا حد قابل توجهی با همکاری والدین و مدرسه قابل حل است.
وی ادامه داد: نکته دیگر بحث عدالت در تربیت است، پیام انقلاب ما عدالت است. پیام اسلام عدالت است، واقعیت این است که امروز فاصله مدارس ما با هم یک اندازه نیست، باید کیفیت مدارس دولتی را آنچنان بالا ببریم که خانواده ها در همین ایام از سال های زندگی فرزندانشان دغدغه ای برای اینکه فرزندانمان را به کدام مدرسه بفرستیم، نداشته باشند. ما نظام رتبه بندی را به صلاحیت های حرفه ای و توانمندی های تخصصی و توانایی های عمومی معلمان گره خواهیم زد و مسیر رشد معلمی برای معلمان عزیز طراحی خواهیم کرد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بیان کرد: نکته بعدی بحث سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که گرچه مجری آن آموزش و پرورش است، اما حداقل 7 دستگاه دیگر نسبت به آن تعهد دارند، این سند باید از آمال و عمل بیاید و از یک سند بخشی به یک سند ملی تبدیل شود. این سند آنقدر فاخر است که سند دیگری در کنار آن قرار نگیرد.
صحرایی گفت: نکته بعدی بحث آموزش ترکیبی است، دستاورد کرونا در سراسر جهان تغییر نظام های آموزشی به سمت کیفیت بوده که اگر ما این تغییر را ندهیم از این دستاورد بزرگ بی بهره مانده ایم، باید کلاس را به محل یادگیری تبدیل کنیم و نه محل آموزش، که راه آن استفاده از شیوه های نوین همچون آزمایش تلفیقی و ترکیبی است و راه این مسئله نیز معلمان هستند. معلمان نیز باید از یکسو و مرکز توانمندی معلمان از طرف دیگر شیوه های نوینی را به معلمان یاد خواهیم داد تا آنها به دانش آموزان آموزش دهند. معتقدم که اگر معلم اینچنین باشد، جایگزین ناپذیر است، معلمی که به جای تعلیم صِرف به تربیت نیز بپردازد و نقش خود را از معلم به مربی و از آموزگار به پروردگار ارتقا دهد. چنین معلمی ستودنی است و کشور ما پر از چنین معلمانی است و اگر چه ممکن است معلمانی باشند که مطابق انتظارات ظاهر نشده باشند که اصلاح رفتار آنها لازم است.
وی افزود: نکته بعدی بحث امور تربیتی و پرورشی است، بارها گفته ایم که تربیت بالاتر از تعلیم است، بارها گفته ایم که تزکیه مهم از تعلیم است، اما باید این نکات به رفتار واقعی تبدیل شود، ما 59 هزار معلم پرورشی کم داریم، این موارد حاصل یک سال کم کاری نیست، در سالی که گذشت بنده کم کاری ندیدم، باید این کمبودها جبران شود و باید معلم پرورشی بگیریم و باید هر سال 11 هزار معلم به کار گرفته شود تا در چند سال آینده این کمبود جبران شود که در افق 5 ساله این مشکل رفع خواهد شد.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اظهار کرد: هویت ایرانی نکته بعدی است، همه ارکان این هویت ریشه دار اعم از دینداری و دین اسلام، زبان و ادبیات فارسی، ایران دوستی، عفاف و حجاب، یاری مظلومان، مقاومت و پایداری در تمامی ارکان تعلیم و تربیت از محتوا و برنامه درسی گرفته تا تععلیم و تربیت معلم مورد توجه خواهد بود.
وی با اشاره به صفحه اینستاگرامی بنیاد سعدی گفت: این بنیاد، بنیادی برای گسترش زبان فارسی در جهان و همچنین راه ارتباط با خارجیان است. سال های گذشته که بنده در آنجا بودم، معاونت محل مسئولیت بنده یک صفحه داشت که در آن صفحه برای خارجی ها شعر و آهنگ می گذاشت و خارجی ها نیز در مناسبت هایی مانند روز یلدا، روز مادر، روز جوان و نوروز از خانه های خود شعر می خوانند، گاهی ما به آنها شعر می دهیم که بخوانند و شخصی آمده و شعری خوانده، آیا درخصوص حجاب او ما باید پاسخ بدهیم؟ در خانه خودش و در کشور خودش می باشد و این کار نیز با هماهنگی نهادهای ذیربط بوده است و امروز صدای ما را نیز می شوند. افتخار ما این است که با نوشتن کتب درسی زبان فارسی یعنی هویت ملی ایرانیان را به تمام دنیا برده ایم. کتبی که بنده و تیم تألیف آنها را نوشته ایم در 65 تا 70 کشور جهان تدریس می شود، آن کتب از طریق همین صفحات، ایران را به تمام دنیا معرفی کرده است.
وی افزود: نکته دیگر بحث دوری از حاشیه هاست، در مدتی که در کنار شما بوده ام بسیار به من تذکر دادید و درست تذکر دادید که نباید آموزش و پرورش سیاست زده شود و نباید آموزش و پرورش ما به ستاد تبلیغاتی تبدیل شود، حاشا و کلا، در شأن آموزش و پرورش این نیست، حتما آموزش و پرورش قوی تر از آن خواهد بود که اینچنین کند. سیاست ورزی در مسیر انقلاب خواهیم کرد، هیچ کاری در کشور بدون کمک آموزش و پرورش شدنی نیست، اما سیاست زدگی نخواهیم کرد.
صحرایی گفت: آموزش و پرورش بر محتوا متمرکز خواهد شد و از متشابهات پرهیز خواهد کرد، دوست حکیمی گفت که آموزشها و تربیت ها را میتوان به یک درخت تشبیه کرد؛ وظیفه آموزش و پرورش رویاندن ساقه و تنهای است راست، بلند و استوار، متصل به ریشهای زنده و فعال که بتواند شاخهها و برگها را بپرورد، نگاه دارد و سایه بیفکند، ثمره بدهد و ستون وحدت ملی شود، چنین آموزش و پرورشی آرزوی ما است و این شدنی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: رهبر معظم انقلاب پس از شنیدن همین حرفها اینچنین فرمودند «آنچه بنا است انجام دهید و اقدام کنید بسیار حائز اهمیت است، باید همت کنید، اینها همه شدنی است، اگر کسی تصور کند که اینها بلندپروازی است و رفتن به سوی افقهایی که دستمان به آن نمیرسد، قطعاً اشتباه کرده، همه اینها که گفتید توقعات ما است و شدنی است، همت میخواهد، کاردانی میخواهد، پیگیری میخواهد و کمک الهی شامل چنین حرکتی خواهد شد.»
وی ادامه داد: بر مبنای همین رهنمود برای آموزش و پرورش یک برنامه نوشتیم که در اختیار همه شما قرار گرفته است، در این برنامه چالشها احصا شده است؛ آموزش و پرورش چالشهای بسیاری دارد، ما معلمان میگوییم حسن السوال نصف العلم. اگر چالشها را نشناسیم نمیتوانیم برای دفع آن برنامهریزی کنیم.
صحرایی تصریح کرد: 5 چالش جدی شناسایی کردیم؛ نخستین چالش ناکارآمدی نظام حکمرانی آموزش و پرورش و فقدان عزم ملی برای تحول در آن، به یک وفاق ملی برای آموزش و پرورش نیاز داریم و اینجا به عنوان خانه ملت محل آن وفاق ملی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: کم توجهی به ارتقاء کمی و کیفی سرمایه انسانی آموزش و پرورش دومین چالش است؛ معلمان ما باید توانا شوند تا توانا کنند، این حق معلمان به گردن ما است، آنها فارغالتحصیل شدند، فرزندان ما را تحویل گرفتند، باید تابستانها سالی حداقل 200 ساعت برای آنها آموزش میگذاشتیم که این اقدام انجام نشد.
وی ضعف در بهرهوری زیرساختهای فیزیکی، فناورانه و ناترازی در منابع و مصارف آموزش و پرورش را سومین چالش دانست و گفت: گاهی در تربیت به ما گفته میشود چرا کار تربیتی آنقدر کم است، من به شوخی این نقد را میگویم؛ فرماندهی به سرباز خود گفت چرا شلیک نکردید و سرباز پاسخ داد به هزار و یک دلیل، فرمانده گفت دلیل اولش چه بود و سرباز بیان کرد تیر نداشتم. زمانی که 97.5 درصد بودجه ما پرسنلی است، چگونه میتوانیم کار تربیتی در تراز انقلاب اسلامی و برای این جمعیت 16.5 میلیون نفری دانش آموزانمان انجام دهیم.
صحرایی ضعف در کیفیت و ناکارآمدی برنامههای آموزشی و پرورشی را چهارمین چالش برشمرد و ادامه داد: 12 سال گوهر هر خانوادهای یعنی فرزندش در اختیار ما است، از خودمان می پرسیم که بعد از 12 سال چه به او دادهایم، حافظهمحوری و یادگیری کم عمق از مشکلات ما است، باید آنها را رفع کنیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: جهتگیری عدالتستیز و کاهش فرصتهای برابر دیگر چالش ما است؛ ما هنوز کلاسهای مختلط داریم، مدارس شبانهروزی، عشایری و روستایی ما نتوانستند به دلیل فقر امکانات، مشکلات فرزندان ما را حل کند. عبور از این چالشها بدون کمک شما نمایندگان مردم غیرممکن است. مسائل آموزش و پرورش امروز دستگاهی نیستند، ملی هستند. عزم ملی و وفاق ملی برای تحول در آموزش و پرورش میخواهیم که مقدمه تحول در کشور است که برای این منظور دو دسته برنامه ارائه کردیم.
وی در تشریح این برنامهها توضیح داد: یک دسته برنامهها فوری است و دسته دوم برنامههایی است برای افق دو ساله و ریلگذاری چند ساله پس از آن.
صحرایی مهمترین برنامه فوری خود را تکمیل فرآیند رتبهبندی دانست و اضافه کرد: در رتبهبندی که یکی از افتخارات این خانه ملت است، نتوانستیم نتیجه مورد نظر را بگیریم، کار شما شاهکار بود، کار دولت شاهکار بود اما اجرا موفق نبود. آییننامهای که برای این موضوع نوشتیم، آییننامهای برای رتبهبندی معلمان نبود. معلمان را باید بر مبنای وظایف معلمیشان رتبهبندی کرد. مقالهنویسان صرف از کوچ معلم با ایل و اداره کلاس 45 نفره بدون وسایل سرمایشی و گرمایشی چه میفهمد. این درد همه معلمان است که ما آنها را بر مبنای مأموریتشان رتبهبندی نکردیم.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: در 50 روز سرپرستی نشان دادیم که میتوان کار جهادی کرد، با متلاطمترین وضعیت آموزش و پرورش و رتبهبندی را تحویل گرفتیم و به گونهای تحویل دادیم که میبینید، همه رتبه گرفتند، نزدیک 75 هزار نفر و همه توانستند اعتراض کنند، نزدیک 300 هزار نفر و همه امکانات لازم برای بررسی اعتراضات آنها فراهم شده است.
وی ادامه داد: قول من به معلمان این است که با اتکا به حمایتهای مجلس به ویژه کمیسیون آموزش و تحقیقات، آییننامه را اصلاح کنیم و انشاء الله آن را در مسیر درستش قرار دهیم، آرمان ما معلمالخیر است. معلمی که در وصف او گفته میشود مُعَلِّمُ اَلْخَیْرِ یَسْتَغْفِرُ لَهُ دَوَابُّ اَلْأَرْضِ وَ حِیتَانُ اَلْبُحُورِ وَ کُلُّ صَغِیرَةٍ وَ کَبِیرَةٍ فِی أَرْضِ اَللَّهِ وَ سَمَائِهِ، ما میخواهیم چنین معلمی را تربیت و نگهداری کنیم بنابراین رتبهبندی بر اساس مأموریت معلمان اصلاح میشود و آنچه که اعتراض بوده بررسی خواهد شد.
صحرایی به ساماندهی نیروی انسانی اشاره کرد و گفت: همه نگرانیم و این نگرانی به حق است، بازنشستگی زیادی داریم، پیشتر داشتهایم و از چندین سال پیش بحث کمبود معلم در اول مهر هر سال یک اتفاق مهم است. امسال نیز کمبود معلم داریم، یک آزمون استخدامی برگزار کردیم و یک آزمون دیگر نیز پیش از مهر برگزار می کنیم تا موضوع کمبود معلم را حل کنیم زیرا موضوع ساماندهی یک موضوع بسیار بسیار جدی است.
وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درباره امتحانات نهایی ادامه داد: امتحانات نهایی امسال 40 درصد ضریب تأثیر قطعی دارد، ما 5 هزار و 60 حوزه امتحانی داریم، ممکن است در جایی امتحان با چند دقیقه تأخیر شروع شده باشد، وظیفه من این است که از سلامت آزمون، روایی سوالات و پایایی محتوا مراقبت کنم. هر روز سعی کردیم که از دیروز بهتر باشیم، کار بزرگی را شروع کردیم، به بزرگی کار توجه شود.
پس از سخنان صحرایی با اعلام رئیس مجلس شورای اسلامی رایگیری برای وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در مجلس شروع شد.
اعتماد مجلس به صحرایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش
«رضا مراد صحرایی» با ۱۶۷ رای موافق، ۸۶ رای مخالف، ۱۴ رای ممتنع از مجموع ۲۶۷ نماینده حاضر در مجلس از نمایندگان رای اعتماد گرفت و به عنوان وزیرآموزش و پرورش انتخاب شد.
رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در پی استعفای نوری وزیر سابق آموزش و پرورش با حفظ سمت به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پروش منصوب شد و در جلسه ۲ خرداد مجلس نامه معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از سوی رئیس جمهور، در صحن علنی مجلس اعلام وصول شد.
وی دارای مدرک دکتری زبانشناسی همگانی از دانشگاه علامه طباطبایی و استاد تمام رشته زبان شناسی این دانشگاه است و از اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد. او پیش از انتصاب به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان، ریاست مرکز آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشت.
صحرایی ۱۷ سال به عنوان معلم از ابتدایی تا پیش دانشگاهی در روستاها و شهرها تدریس کرده است. سپس به وزارت علوم پیوست و تا استاد تمامی پیش رفت.
رهبر انقلاب در دیدار روز سوم خرداد با نمایندگان مجلس یازدهم توصیه ای مبنی بر «پرهیز از بعضی سختگیریها در قبال وزرای معرفی شده به مجلس» داشتند و در این زمینه گفتند: در تشخیص صلاحیتها دقت کافی و در حد معقول و منطقی سختگیری کنید اما نه به شکلی که موجب شود وزارتخانه تا مدت ها بدون وزیر بماند که اکنون هم چند وزارتخانه وزیر ندارند و به مجلس معرفی خواهند شد.